Korzystając z tej strony, akceptujesz Politykę Prywatności oraz Regulamin Serwisu.
Accept
3DDruk – Portal o Druku 3D3DDruk – Portal o Druku 3D3DDruk – Portal o Druku 3D
  • Kategorie
    • Aktualności 3D
    • Drukarki 3D
    • Materiały i Filamenty
    • Nauka i Innowacje
    • Oprogramowanie CAD/3D
    • Poradniki i Tutoriale
    • Przemysł i Produkcja
    • Sprzęt i Akcesoria
    • Startupy i Biznes 3D
    • Technologie Addytywne
  • Strona wyszukiwania
Reading: FUNKCJA: Druk 3D | Wnętrza samolotów biznesowych
Share
Notification Show More
Font ResizerAa
3DDruk – Portal o Druku 3D3DDruk – Portal o Druku 3D
Font ResizerAa
  • Kategorie
  • Strona wyszukiwania
Search
  • Kategorie
    • Aktualności 3D
    • Drukarki 3D
    • Materiały i Filamenty
    • Nauka i Innowacje
    • Oprogramowanie CAD/3D
    • Poradniki i Tutoriale
    • Przemysł i Produkcja
    • Sprzęt i Akcesoria
    • Startupy i Biznes 3D
    • Technologie Addytywne
  • Strona wyszukiwania
Follow US
  • Contact
  • Complaint
  • Advertise
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
3DDruk – Portal o Druku 3D > Przemysł i Produkcja > FUNKCJA: Druk 3D | Wnętrza samolotów biznesowych
Przemysł i Produkcja

FUNKCJA: Druk 3D | Wnętrza samolotów biznesowych

Last updated: 20.12.2025 00:32
Share
SHARE


Projektanci i inżynierowie lotnictwa biznesowego zaczynają badać, w jaki sposób druk 3D może zapewnić lżejsze części, krótsze cykle iteracyjne i większe możliwości dostosowania, przy jednoczesnym spełnieniu rygorystycznych wymagań branży w zakresie certyfikacji i jakości wykończenia.

Produkcja przyrostowa (AM) wyszła poza swoją wczesną rolę w szybkim prototypowaniu. W hamburskim Centrum Stosowanych Badań Aeronautycznych ZAL wyspecjalizowany zespół bada wielkoskalowe i zorientowane na zrównoważony rozwój zastosowania AM we wnętrzach kabin.

W ramach projektu badawczego LiBio (Lightweight Bionic Aircraft Interior), który zakończył się w 2023 r., ZAL
współpracował z 10 partnerami nad opracowaniem inteligentnego stołu kabinowego, który integruje ekran, głośniki, bezprzewodowe ładowanie i oświetlenie otoczenia w podstawie wydrukowanej w 3D, którą można dostosować do każdego samolotu. „Rezultatem był elegancki i wyrafinowany stół kabinowy” – mówi Christopher Tenelsen, ekspert AM w ZAL.

Partnerami ZAL w zakresie LiBio byli Bombardier, CRIAQ, F-List, Fraunhofer IFAM, FusiA Group, Inocon Technologie, Joanneum Research, Kansai Helios Austria, Queens University, Solaxis Ingenious Manufacturing, Aerospace & Advanced Composites oraz IDS.

Zrobotyzowany chwytak trzymający pudełko o strukturze plastra miodu ze wzmocnieniem wydrukowanym w 3D i wspornikami montażowymi
Projekt ZAL RAFINESS. Zdjęcie dzięki uprzejmości ZAL GmbH

Nie zabrakło także RAFINESS (sterowanego robotem AM zintegrowanego, zrównoważonego i przewodzącego prąd elektryczny).
interfejsy do konstrukcji warstwowych kabin), ukończony w 2024 r. Zespół zbudował magazyn podwieszany
komorę przy użyciu tylko dwóch materiałów zamiast zwykłych sześciu lub siedmiu. „Materiał wzmacniający i
wsporniki montażowe zostały wydrukowane bezpośrednio na materiale podstawowym (panele o strukturze plastra miodu) w jednym kroku” – mówi Tenelsen. Takie podejście zmniejsza złożoność, co może uprościć recykling pod koniec okresu użytkowania pojemnika, mówi ZAL, dodając, że wykorzystanie aż do 50% materiałów pochodzenia biologicznego pozwala również zaoszczędzić zasoby kopalne.

Centralnym elementem pracy ZAL jest wykorzystanie robotów przemysłowych jako zautomatyzowanych systemów drukowania. „Dzięki dużemu stopniowi swobody roboty te mogą wytwarzać złożone komponenty o wielkości powyżej 1 m (39,4 cala), postępuj zgodnie z
wielowymiarowe ścieżki narzędzia i drukować nie tylko na płaskiej płaszczyźnie, ale także w wielu kierunkach” – wyjaśnia Tenelsen.

Produkcja sterowana robotami mogłaby umożliwić półautomatyczną produkcję elementów kabin, które tradycyjnie wymagają czasochłonnych czynności wykonywanych ręcznie. Przykładami mogą być lekkie ozdoby lub podkonstrukcje do wkładów toaletowych, kabin prysznicowych lub umywalek oraz elementy tylnej ściany.

Tenelsen twierdzi, że druk 3D sterowany robotem może również produkować designerskie meble. „AM może tutaj zapewnić dobre wsparcie, zwłaszcza że produkcja takich części wymaga dużej ilości pracy ręcznej ze strony producentów mebli, stolarzy i innych specjalistów” – mówi.

Ramiona robotyczne pracujące nad elementem AM na oświetlonej powierzchni
ZAL bada możliwości AM sterowanego robotem. Zdjęcie dzięki uprzejmości ZAL GmbH/DReinhardt

Aspekty certyfikacji

Tenelsen twierdzi, że AM jest obiecujący dla odrzutowców biznesowych, ponieważ „szczególnie nadaje się do mniejszych flot lub szytych na miarę, jednorazowych projektów kabin VIP”. Ostrzega jednak, że certyfikacja staje się bardziej złożona w przypadku większych części: “Jednym z największych wyzwań w AM, szczególnie w przypadku części z tworzyw sztucznych, jest kwestia certyfikacji i zatwierdzeń w sektorze kabin. Istnieją bardzo wysokie wymagania dotyczące zastosowanych materiałów i samych części.”

W tym roku ZAL i Lufthansa Technik rozpoczęły projekt OMCI (Optimized Manufacturing for Cabin Interior), finansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego za pośrednictwem IFB Hamburg. Badania skupiają się nie tylko na małych elementach, takich jak podłokietniki, osłony czy uchwyty na kubki, ale na elementach o większej skali.

Lufthansa Technik przedstawiła przypadki użycia ze swojego działu VIP Completions, a także spostrzeżenia na temat wymagań certyfikacyjnych, w tym testowania i oceny próbek i komponentów. Firma zoptymalizowała także projekty specjalnie dla AM oraz zbadała technologie produkcji hybrydowej i łączenia. „Generalnie projekt OMCI kojarzymy z nadzieją zdobycia wiedzy, która pozwoli nam zautomatyzować (przynajmniej częściowo) produkcję wielkoformatowych elementów kabin, a tym samym uprościć produkcję takich części, na przykład poprzez ogólne użycie mniejszej liczby komponentów, mniej materiałów lub mniejsze nakłady inżynieryjne” – mówi rzecznik Lufthansa Technik. “Nasza działalność VIP Completions doskonale się do tego nadaje, ponieważ obejmuje głównie produkcję małych serii z wysokim stopniem dostosowywania komponentów. Właśnie w tym widzimy mocne strony AM. “

Elementy dekoracyjne

W międzyczasie niektórzy projektanci wnętrz samolotów VIP współpracują ze specjalistami od druku 3D w celu zbadania zastosowań drukowania 3D, z pewnym sukcesem. Na przykład Warja Borges, założycielka i architekt wnętrz w Unique Aircraft, pracowała z częściami wykonanymi zarówno z polimeru, jak i metalu AM. Postrzega tę technologię jako przełom w elementach dekoracyjnych i konstrukcyjnych. Wyjaśnia, że ​​większość materiałów do drukowania 3D na bazie polimerów, z wyjątkiem dwóch włókien, stoi przed wyzwaniami związanymi z certyfikacją palności.

Trzy sztućce z polerowanego srebra z organicznie wyglądającymi otworami w uchwytach
Prototypowe koncepcje sztućców wydrukowanych w 3D firmy B-spoke. Zdjęcie dzięki uprzejmości Unique Aircraft

Borges twierdzi, że stop aluminium nie stwarza tego problemu i ma przewagę pod względem masy w porównaniu z częściami frezowanymi. Mówi jednak, że osiągnięcie wysokiego poziomu wykończenia elementów dekoracyjnych lub widocznych nie jest takie łatwe. „Przeprowadziliśmy kilka testów ze standardowym stopem aluminium do druku 3D, ale powoduje to problemy w procesie powlekania” – mówi. „Anodowanie byłoby możliwe, ale nie na poziomie doskonałości, jakiego szukamy w naszej branży”.

Pojedyncza złota łyżka z organicznie wyglądającymi otworami w rękojeści i efektem młotka
Prototypowa koncepcja sztućców wydrukowanych w 3D firmy B-spoke. Zdjęcie dzięki uprzejmości Unique Aircraft

Borges i jej partnerzy projektu pracują nad przezwyciężeniem tego problemu, testując alternatywne stopy. Pomimo tej złożoności jest głęboko przekonana, że ​​druk 3D jest bardzo obiecujący: “To niesamowita szansa na stworzenie mniejszej serii tylko dla jednego samolotu na zamówienie. Są też kształty, których dosłownie nie da się uzyskać żadną inną techniką produkcji.”

Kluczem jest, aby projektanci zapoznali się z wymaganiami i ograniczeniami technologii. „Musisz wiedzieć, co możesz zrobić i nad tym pracować” – mówi Borges. “Myśleliśmy, że łatwo będzie zamknąć luki w łańcuchu dostaw i dotrzeć do branży, ale tak nie jest. Jednak innowacja oznacza ciągłe chodzenie o krok dalej, więc idziemy dalej. “

Inna projektantka wnętrz prywatnych samolotów, Natalie Rodríguez, również widzi możliwości w zakresie drukowania 3D elementów wyposażenia wnętrz. Pracując nad renowacją w Aeria Luxury Interiors w 2019 r., na własne oczy widziała, jak druk 3D może umożliwić zaprojektowanie siedzeń na zamówienie. „Założeniem projektowym siedzenia było nadanie czystszej, bardziej współczesnej estetyki elementowi, który wcześniej był bardziej tradycyjnie urządzony” – mówi Rodríguez. „Udoskonalając sylwetkę, uważaliśmy, aby nie stracić poczucia wyrafinowania ani rzeźbiarskich szczegółów”.

Podczas drukowania podłokietników w 3D zespołowi udało się uwzględnić niestandardowy schowek, zastępując przestarzały zestaw elementów sterujących. Komponenty wydrukowane w 3D zostały owinięte skórą, aby uzyskać spójne i podwyższone wykończenie.

„W tym kontekście w druku 3D cenię precyzję i powtarzalność” – mówi Rodríguez. „Byliśmy w stanie zapewnić dokładną replikację w wielu jednostkach, zmniejszając zmienność i zapewniając spójne wrażenia wizualne i dotykowe w całej kabinie – a wszystko to przy jednoczesnym umożliwieniu bardziej ambitnych gestów projektowych”.

Umiejętności i sprzęt

Rodríguez uważa, że ​​dostęp jest nadal najważniejszym ograniczeniem w stosowaniu druku 3D w projektowaniu wnętrz odrzutowców biznesowych, ponieważ niewielu wykonawców wyposażenia kabin dysponuje własnym sprzętem ani specjalistyczną kadrą w tej dziedzinie. „Kiedy te zasoby będą dostępne, następuje zmiana zasad gry – prototypowanie i replikacja stają się szybsze i dokładniejsze” – mówi.

Rodríguez zazwyczaj drukuje na polimerze Ultem (polieteroimidzie), który według niej spełnia wymagania certyfikatów spalania, a także jest lekki i tańszy niż metal. „To powiedziawszy, dekoracyjne powlekanie części polimerowych nadal może być trudne” – dodaje. „Chciałbym zobaczyć innowacje, które sprawią, że wykończenie w tym obszarze będzie bardziej płynne”.

Rodríguez wierzy, że w ciągu następnej dekady druk 3D „przekształci się ze specjalistycznego narzędzia w standardowy zasób”. „W miarę jak producenci wyposażenia kabin inwestują w sprzęt i ludzi, którzy go obsługują, a także w miarę postępu technik wykańczania, umożliwi nam to tworzenie bardziej dostosowanych do indywidualnych potrzeb, zintegrowanych elementów – od rzeźbiarskich detali po komponenty funkcjonalne – a wszystko to z precyzją i powtarzalnością, jaką technologia zapewnia od lat” – mówi.

Tenelsen z ZAL zgadza się z tym. „AM ma niewątpliwie obiecującą przyszłość, o czym świadczy wielu partnerów badawczych z przemysłu i środowisk akademickich współpracujących nad projektami” – mówi. „Kiedy projekty takie jak OMCI wykażą, że technologie te można zastosować w większych komponentach, a ścieżki certyfikacji zostaną wyjaśnione, AM będzie w stanie w pełni wykorzystać swoje zalety – umożliwiając umieszczenie nawet większych części w kabinie”.

Ta funkcja została napisana przez Marisę Garcię i po raz pierwszy opublikowana w Wydanie wrzesień/październik 2025 firmy Business Jet Interiors International. Aby uzyskać pełną funkcjonalność, kliknij tutaj.



Source link

3DD_CATEGORY:
KAT_INDUSTRY

Armia indyjska wdraża betonową drukarkę 3D do budowy gotowej do misji
Armia indyjska wdraża druk 3D betonu do szybkiej budowy infrastruktury granicznej w Sikkimie
Trzy wiodące firmy współpracują w obsłudze rynku wytwarzania przyrostowego w Wielkiej Brytanii, Irlandii i GCC
Największa na świecie polimerowa drukarka 3D przyspiesza budowę reaktorów jądrowych drukowanych w 3D
Stratasys napędza produkcję Airbusa, wytwarzając rocznie ponad 25 000 gotowych do lotu części drukowanych w 3D

Sign Up For Daily Newsletter

Be keep up! Get the latest breaking news delivered straight to your inbox.

By signing up, you agree to our Terms of Use and acknowledge the data practices in our Privacy Policy. You may unsubscribe at any time.
Share This Article
Facebook LinkedIn Copy Link Print
Share
What do you think?
Love0
Surprise0
Sad0
Sleepy0
Previous Article Co sprawia, że ​​drukarka 3D jest oprogramowaniem typu open source (i dlaczego ma to znaczenie)
Next Article Tania drukarka 3D staje się grawerem CNC do drewna
banner banner
Drukex.pl – Druk 3D w Katowicach
Druk 3D w każdym materiale, wielokolorowe projekty, precyzyjne wykonanie i pełna swoboda tworzenia
Przejdź do drukex.pl

Latest News

Nanoscribe przekracza 400 instalacji w miarę wzrostu zapotrzebowania na przemysłowe systemy druku 3D
Przemysł i Produkcja
Continuum Powders wprowadza na rynek stopy miedzi i niklu zapewniające wysoką wydajność i zrównoważony rozwój AM
Materiały i Filamenty
Tania drukarka 3D staje się grawerem CNC do drewna
Drukarki 3D
Co sprawia, że ​​drukarka 3D jest oprogramowaniem typu open source (i dlaczego ma to znaczenie)
Oprogramowanie CAD/3D

You Might also Like

Przemysł i Produkcja

SYS Systems rozszerza przemysłowy druk 3D o Metal Tech

user
4 Min Read
Przemysł i Produkcja

WYWIAD: Dyrektor generalny firmy Lithoz rozważa ekspansję przemysłową w miarę jak druk ceramiczny 3D osiąga skalę produkcyjną

user
5 Min Read
Przemysł i Produkcja

Wiodący brytyjski dostawca wprowadza technologię przemysłowego druku 3D

user
4 Min Read

//

Codziennie dostarczamy najważniejsze informacje ze świata druku 3D – od nowości technologicznych po praktyczne porady dla użytkowników i profesjonalistów.

Kategorie

Aktualności 3D Drukarki 3D Materiały i Filamenty Nauka i Innowacje Oprogramowanie CAD/3D Poradniki i Tutoriale Przemysł i Produkcja Sprzęt i Akcesoria Startupy i Biznes 3D Technologie Addytywne

Wsparcie

  • Polityka Prywatności
  • Regulamin Serwisu
  • Kontakt

Zapisz się do naszego newslettera

Subskrybuj nasz newsletter, aby natychmiast otrzymywać nasze najnowsze artykuły!

© 2025 3DDruk.pl. All Rights Reserved.
Dołącz do nas!
Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap najnowszych artykułów, poradników i aktualności.

Zero spamu. Możesz wypisać się w każdej chwili.
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?

Używamy plików cookies, aby zapewnić Ci najlepsze wrażenia na naszej stronie. Jeśli nadal będziesz z niej korzystać, uznamy, że wyrażasz na to zgodę.