Stratasys amerykański producent polimerowych systemów druku 3D, zasila Airbusa każdego roku produkuje ponad 25 000 komponentów gotowych do lotu. Producent samolotów, który jako pierwszy zastosował technologię wytwarzania przyrostowego w przypadku zapasowego elementu fotela załogi, ma obecnie w swojej globalnej flocie ponad 200 000 certyfikowanych części polimerowych Stratasys. Ta integracja na dużą skalę stanowi jedno z najbardziej zaawansowanych zastosowań przemysłowych wytwarzania przyrostowego w lotnictwie.
Z danych producenta wynika, że zastosowanie na nim elementów drukowanych w 3D A350 samolotu zaowocowało zmniejszeniem masy o 43%, usunięciem ograniczeń dotyczących minimalnej ilości zamówienia (MOQ) i skróceniem czasu realizacji o 85%. Wyniki te przełożyły się na znaczne oszczędności kosztów i krótsze cykle produkcyjne. Komponenty do A320A350 i A400M są produkowane przy użyciu Stratasys Ultem 9085 Certyfikowany żarnik klasy (CG) do przemysłowych drukarek FDM firmy. Materiał termoplastyczny, znany z wysokiego stosunku wytrzymałości do masy oraz zgodności z płomieniem, dymem i toksycznością, spełnia rygorystyczne standardy certyfikacyjne wymagane w produkcji lotniczej.
„Technologia wytwarzania przyrostowego firmy Stratasys stanowi integralną część naszego zaangażowania w bezpieczne i zrównoważone lotnictwo” – powiedział Serge Senac, lider przemysłowy Airbusa ds. wytwarzania dodatków do polimerów. “Możemy szybciej produkować certyfikowane, powtarzalne części, w mniejszym stopniu uzależniając się od złożonych łańcuchów dostaw. Ta elastyczność produkcji zmniejsza koszty i zapewnia skrócony czas reakcji, aby sprostać potrzebom naszych klientów na całym świecie. I wreszcie, technologia ta przyczynia się do realizacji planu działania Airbusa mającego na celu osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r.”


Certyfikowane materiały i osprzęt polimerowy umożliwiają firmie Airbus wytwarzanie części zgodnych z rygorystycznymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i wydajności, przy jednoczesnym zachowaniu elastyczności produkcji. Produkcja rozproszona umożliwia ponadto drukowanie w pobliżu punktów użycia, redukując przestoje samolotów, minimalizując zapasy i łagodząc wąskie gardła w łańcuchu dostaw. Efektywność ta staje się coraz bardziej istotna, w miarę jak firmy z branży lotniczej i kosmicznej dostosowują się do zmiennych wymagań w zakresie logistyki i konserwacji w następstwie zakłóceń w globalnym łańcuchu dostaw.
Rich Garrity, dyrektor jednostki biznesowej w Stratasys, powiedział, że współpraca odzwierciedla kluczowy punkt zwrotny dla wytwarzania przyrostowego w lotnictwie. „Ponieważ dziesiątki tysięcy certyfikowanych części już lata, widzimy punkt zwrotny nie tylko dla Airbusa, ale dla całego przemysłu lotniczego i kosmicznego” – powiedział. “Zapotrzebowanie na lżejsze, szybsze i bardziej odporne łańcuchy dostaw przyspiesza przyjęcie technologii Stratasys na całym świecie. Dzisiejsze osiągnięcia Airbusa sygnalizują kolejny rozdział wzrostu dla naszej branży: certyfikowane wytwarzanie przyrostowe jako główna metoda produkcji w lotnictwie na całym świecie. “
Ta firma zajmująca się produkcją przyrostową spędziła dziesięciolecia na opracowywaniu wysokowydajnych tworzyw termoplastycznych i walidowaniu cyfrowych metod produkcji do zastosowań o krytycznym znaczeniu dla lotu. Materiał ULTEM 9085 CG, produkowany zgodnie ze ścisłymi protokołami identyfikowalności, jest przeznaczony zarówno do zastosowań produkcyjnych, jak i konserwacyjnych, napraw i remontów (MRO). Zastosowania te zmniejszają zależność od starszego oprzyrządowania, umożliwiają szybką wymianę kabiny i elementów konstrukcyjnych oraz wydłużają żywotność samolotu przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z przepisami.


Długoterminowe przyjęcie przez Airbusa metod addytywnych sygnalizuje przejście druku 3D od prototypowania do produkcji. Włączenie wytwarzania dodatków polimerowych do wielu programów samolotów pokazuje, jak certyfikowana produkcja cyfrowa może skrócić czas realizacji, zwiększyć odporność łańcucha dostaw i pomóc zmniejszyć wpływ na środowisko.
Pomóż ukształtować nagrody branży druku 3D 2025. Zarejestruj się na Komitet Ekspertów 3DPI dzisiaj.
Czy budujesz kolejną wielką rzecz w druku 3D? Dołącz do Start-up Roku w branży druku 3D konkurencję i poszerzaj swój zasięg.
Subskrybuj Biuletyn branży druku 3D aby być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami i spostrzeżeniami.
Powyższe zdjęcie przedstawia wojskowy samolot transportowy Airbus A400M. Zdjęcie za pośrednictwem Airbusa.

