Pojawienie się druku 3D, zwanego inaczej produkcją przyrostową, ma coraz większy wpływ na branżę rowerową, szczególnie w dziedzinie tytanowych ram rowerowych. J.Laverack w swojej najnowszej serii rowerów AM64 posunął się dalej niż większość.
„AM64 to zastosowanie wytwarzania przyrostowego w celu uformowania połączeń podwójnie cieniowanych rur ramy” – mówi Dave Clow, współzałożyciel J. Laverack. „Doskonaliliśmy nasze umiejętności, używając tego na elementach Projekt Astona Martina .1R. Stosowanie AM64 daje nam swobodę w zakresie większej wydajności konstrukcyjnej, gdziekolwiek tego potrzebujemy, pomagając zmniejszyć wagę i wygładzić połączenia rur.

Jest to opcjonalny dodatek, który klienci mogą dodać do dowolnego zestawu ram Laverack na etapie budowy i jeden ze sposobów, w jaki rowerzyści mogą zmodernizować skądinąd klasycznie wyglądające zestawy ram J.Laverack.
„Każdy rower AM64 jest produkowany na zamówienie i może być dostosowany do konkretnych wymagań. Dopasowujemy rower, a następnie projektujemy ramę i wykonujemy wszystkie dodatkowe części zgodnie z pozycją rowerzysty” – mówi Clow. „Bez względu na możliwość dostosowania, w dowolnym rozmiarze, ma dość wysoki stos i krótki zasięg, co czyni go wygodnym. Jest popularny wśród zawodników ultra i jest świetnym, wszechstronnym rowerem.
Clow twierdzi, że zastosowanie AM64 w rowerze takim jak J.Ack jest szczególnie właściwym zastosowaniem tej technologii.
„W swej istocie jest to nadal uniwersalny model J.ack, który wprowadziliśmy na rynek dziesięć lat temu” – mówi Clow. „Przeznaczony do pokonywania bruku, jazdy typu Paris-Roubaix i Flanders oraz długich dni w siodle. Ludzie bardzo szybko się z nim zaprzyjaźniają, ponieważ prowadzenie jest dość przewidywalne.
Powiązane pytania możesz eksplorować za pomocą Ask Cyclist, naszej wyszukiwarki opartej na sztucznej inteligencji.

Projektowanie zestawów ramek i druk 3D

Podczas gdy główne elementy ramy mają konwencjonalne tytanowe rurki, w innych miejscach J.Ack III AM64 drukarka ciężko pracuje, wygładzając krawędzie i zmniejszając wagę, a J.Laverack sugeruje, że była w stanie wyprodukować ramy lżejsze nawet o 300 g. Główka ramy, złącze suportu, końcówka rury podsiodłowej i haki zostały wydrukowane w 3D z tytanu 6Al-4V. Gwintowany Streamline BSA dolny wspornik może pomieścić i ukryć kable, przerzutki i hamulce, jeśli to konieczne, podczas gdy mostek tylnego trójkąta został wkomponowany w jego konstrukcję.
„W przypadku zwykłego tytanu rura ukośna jest łączona, spawana metodą TIG i spoina jest widoczna” – mówi Clow. „Na ramach AM64 wygląda to płynnie. Przed spawaniem drukowane części są poddawane obróbce cieplnej, co łagodzi naprężenia szczątkowe i udoskonala strukturę ziaren. Same spoiny są następnie obrabiane, aby dopasować współpracujące powierzchnie do siebie.
Ogółem dodaje to ponad 3000 funtów do ceny zestawu ramek. Jednak według Clowa niekoniecznie jest to spowodowane materiałami i sprzętem.

„To bardzo skomplikowana i kosztowna technologia, ale pozwala robić rzeczy, które w inny sposób nie byłyby możliwe” – mówi.
Chociaż efekt wizualny AM64 jest wyraźny, wpływ na zachowanie motocykla na drodze powinien być bardziej subtelny.
„Trudno byłoby dokładnie przetestować jakiekolwiek zmiany w odczuwaniu jazdy w wyniku AM64” – mówi Clow. „Największa różnica nie polega na odczuwaniu roweru – chociaż można zaoszczędzić na masie – ale przede wszystkim na kwestiach estetycznych i dostosowywania”.
Budowa

Dostajesz to, za co płacisz, a w J.Laverack oznacza to kompleksową personalizację.
„Ponad 95% naszej sprzedaży obejmuje niestandardową geometrię i rurki” – mówi Clow, który jest również wykwalifikowanym monterem rowerów. „Ludzie chcą skorzystać z tego, co możemy tutaj zrobić”.
Oprócz systemu sterów Enve in-route, ten rower testowy był wyposażony w Shimano Dura-Ace Di2, zestaw kołowy AR|36 Carbon siostrzanej marki J.Laverack ÆRA i fantazyjne siodło Brooksa C13 Alcantara. J.Laverack oferuje również dodatkowe mocowania, wewnętrzne prowadzenie linki dynama, ulepszenia grupy sprzętowej i dwie średnice sztycy.
Geometria zapasów

Podstawowa geometria J.Laverack w J.Ack III jest dość standardowa jak na rower do większości zastosowań cała droga-godny prześwit na opony 38 mm. W tym rozmiarze 56 stos 583,5 mm i zasięg 382,1 mm w połączeniu z 1015,6 mm rozstaw osi a szerokość szlaku 68 mm zapewnia w miarę wyprostowaną pozycję z wyczuciem jazdy na stabilnym końcu.
„Nawet po dopasowaniu roweru staramy się zachować spójność podstawowych cech geometrii, a mianowicie kąt główki ramy i szlak – ponieważ zapewnia to neutralne i przewidywalne sterowanie” – mówi Clow. „Następnie oddalamy obraz, przyglądamy się punktom styku i wprowadzamy zmiany w długości główki ramy, długości górnej rury i czasami w kącie rury podsiodłowej”.
Jazda na J. Laverack J.Ack III AM64

Wszystkie połączenia ramy są równomiernie gładkie dzięki AM64. Ściśnięta górna rura jest jedynym punktem, w którym występuje kanciastość ramy. Istnieje również twarde przejście między sztycą a ramą, możliwe dzięki wyeliminowaniu kołnierza rury podsiodłowej, co dodaje kontrastu. Prostota profilu jest tym lepsza, że wiemy, jak żmudne było jego utworzenie.
Nie trzeba dodawać, że nie byłem zainteresowany niestandardową geometrią, ale wydawało się, że to nie ma większego znaczenia. J.Ack III jest niesamowicie wygodny, ale nie kosztem szybkości reakcji. Tytan zapewnia własny prąd amortyzujący, podobnie jak duża długość odsłoniętej sztycy z włókna węglowego, na którą pozwala nachylona górna rura. Mimo to opinie zawsze były pozytywne.

Według Clowa zwrócono uwagę na utrzymanie wysokiego poziomu bocznego sztywność w dolnym wsporniku i jest to wykrywalne. Masz ramę, która jest wystarczająco sztywna i ma wyrozumiałą geometrię, więc, jak zasugerował Clow, łatwo jest niemal natychmiast poczuć się jak w domu.
J.Ack sprawnie podjeżdża pod górę i sumiennie reaguje na zmiany linii w połowie zakrętu podczas pokonywania zakrętów, pomimo stosunkowo wysokiego przekroju szlaku. Na łagodnych zjazdach i płaskich terenach, co nie jest zaskoczeniem, nie przeszkadza to zbytnio prędkościomierzowi, ale wyraźnie przykleja się do asfaltu.
Zestaw kołowy ÆRA był sztywny i wytrzymały, a głębokość 36 mm wydaje się rozsądnym wyborem do jazdy mieszanej, do której przeznaczony jest J.Ack. Komfort zapewniany przez opony Continental 30 mm montowane bezdętkowo sprawił, że zacząłem się zastanawiać nad ograniczeniem zasięgu, gdy owinięte są opony 38 mm o pełnej szerokości. Jeśli potrafisz znieść dźwięk żwiru bębniącego o twoje fantazyczne podwozie, powiedziałbym, że jest kilka miejsc, w których nie można zabrać J.Acka.
Werdykt recenzji J. Laverack J.Ack III AM64

Wykonany na zamówienie, wydrukowany w 3D J.Laverack z niestandardową geometrią jest kosztownym zakupem, ale z pewnością reprezentuje znacznie lepszą wartość niż gotowy superbike od masowego dostawcy, który nie jest w stanie zapewnić porównywalnej indywidualnej usługi.
J.Ack III, wraz z wagą i zaletami estetycznymi, jakie zapewnia (dosłownie) metoda produkcji AM64, to rower, któremu trudno coś zarzucić. Wygląda fantastycznie, ale nie jest wcale efektowny (szczególnie w tym piaskowanym, matowym wykończeniu) i zapewnia lekkość i wrażenia z jazdy, którymi wszyscy miłośnicy tytanu będą zachwyceni.
Widelec Enve i kokpit In-Route pięknie uzupełniają konfigurację i nadają J.Ackowi głęboko nowoczesny charakter. Jeśli nie przejmujesz się oszczędnością masy lub niestandardową geometrią, element AM64 może być czymś, co można pominąć. Po prostu nie patrz najpierw na jeden, bo możesz mieć trudności z przeglądaniem go dalej.
Recenzowana specyfikacja
- Model: J.Ack III AM64
- Cena: 11 339 funtów
- Waga: 8,2 kg
- Grupa sprzętowa: Shimano Dura-Ace Di2
- Zestaw kołowy: ÆRA AR|36 „Czarny marmur” – węgiel
- Zestaw wykończeniowy: Enve In-Route SES AR, Brooks C13 rzeźbiona 145 mm Alcantara, Continental GP5000S TR 30 mm „Stealth Edition”

